نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2699
-
الف
+

تجلیل از «حافظ» و «محمدرضا شجریان» در« عشق آباد» ترکمنستان

مراسم «حافظ خوانی» به مناسبت بزرگداشت « حافظ» و ادای احترام به «محمدرضا شجریان» استاد آواز ایرانی در«عشق آباد » ترکمنستان برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2 ، مراسم «حافظ خوانی» به مناسبت 20 میزان ( مهر) روز بزرگداشت شاعر بزرگ ایرانی «حافظ شیرازی» به همراه ادای احترام به «محمدرضا شجریان» استاد آواز ایرانی در «عشق آباد» پایتخت «ترکمنستان» برگزار شد.

در این مراسم اشعار زیادی از «لسان الغیب »حافظ شیرازی  خوانده شده و همچنین اشعار خوانده شده از حافظ توسط استاد «محمدرضا شجریان» برای حاضران در قالب کلیپ ویژه نشر و نسبت به این استاد آواز ایرانی ادای احترام شد.

«عباس ارباب خالص»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد در این مراسم در سخنانی ضمن اشاره به جایگاه حافظ در شعر و ادب فارسی گفت: « مردم در طول سال ها و قرن ها دیوان شعر او را در خانه های خود حفظ کرده اند و در تمامی مراسم ها بویژه جشن ها با تفال به آن، محفل خود را با شعر فاخر حافظ عطرآگین می کنند.»

وی ضمن اشاره به جایگاه عالی «مختومقلی فراغی»، شاعر بزرگ ترکمن نزد ترکمن ها افزود: حافظ به جایگاهی رسیده است که اکنون در همه دنیا شناخته شده است و شاعران بزرگ دنیا او را تحسین کرده اند. تاجایی که «مختومقلی فراغی» شاعر بزرگ ترکمن در یکی از اشعار خود حافظ را در شمار شاعران بزرگ ایرانی مورد احترام خود آورده و جایگاه آنان را ستوده است.

«رضا خانیان»رایزن فرهنگی ایران گفت : « امروز علاقه مندان ترکمنی زبان فارسی به جایی رسیده اند که به راحتی می توانند غزل های فارسی حافظ شاعر بزرگ ایرانی را بخوانند و با معانی آن آشنا شوند.»

در ادامه مراسم 20 تن از جوانان ترکمنی که زبان فارسی را آموخته اند، 20غزل از دیوان حافظ را در شب حافظ شیرازی خواندند که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

سخنان «عباس کرخی» کارشناس شعر و موسیقی ایرانی پایان بخش این مراسم بود.وی  با پرداختن به موضوع  تفال به دیوان حافظ نزد ایرانیان، حاضران را با شیوه آن آشنا کرد و با تفالی به دیوان حافظ مراسم را به پایان رساند .

م ا 
 

نظر شما
ارسال نظر